bas-reijnen.reismee.nl

Vakantie!! (Deel 2)

Welkom bij het inmiddels laatste deel van mijn blog! Ja ik weet het. Erg verdrietig en jullie willen natuurlijk allemaal meer. Maar ja het moet een keer ophouden met al die verhalen en ervaringen. Maar niet getreurd! Dit laatste deel valt vast ook niet tegen!

Donderdag 18 januari

Vandaag was onze eerste (echte) dag in Beijing. Nadat we gister de dag hebben gebruikt om even bij te tanken, was het dan vandaag tijd om daadwerkelijk Beijing in te trekken en te bezichtigen!
Maar eerst even eten! We hadden tegenover het hostel een restaurantje zitten wat er wel goed uitzag dus we besloten daar te ontbijten. We hadden beide een kom met rijst, kip en wat groente, afgedekt met een gebakken ei. Het zag er super lekker uit, en dat was het ook!! Na het ontbijt was het tijd om daadwerkelijk te gaan!
Nummer 1 op de lijst van dingen was natuurlijk de Verboden Stad. Deze stad ligt ongeveer in het midden van Beijing en is voltooid in 1422. Het is zoals de naam al doet vermoeden een stad gebouwd in het vroegere Beijing. Inmiddels is het opengesteld voor iedereen die wil komen kijken. Het is ontzettend groot en mooi om te zien. Alles is compleet symmetrisch wat het erg imposant maakt. Wij zijn via de zuidelijke poort naar binnen gekomen. Via verschillende poorten kom je over verschillende pleinen die elk weer hun eigen betekenis hebben. Zo heb je bijvoorbeeld een plein met een tempel voor de goede oogst waar de keizer, na 3 dagen vasten, kwam bidden voor een goede oogst. Ook heb je de slaapvertrekken van de vroegere keizers en hun keizerinnen, die overigens beide een apart vertrek hadden. Het belangrijkste gebouw is de Tiananmen, ofwel de Poort van de Hemelse Vrede. Dit is inmiddels het staatssymbool van de Volksrepubliek China. Deze poort stamt uit 1417 en is twee keer afgebrand waarna in plaats van hout gebruik gemaakt werd van steen. De laatste keer dat hij herbouwd is was in 1651. Vanaf deze poort werd in 1949 ook de Volksrepubliek China uitgeroepen, voor deze tijd heette het de Republiek China. voor deze naam was het dus nog een Keizerrijk.

Na de verboden stad zijn we naar het Jingshan Park gelopen. Deze ligt direct ten noorden van de Verboden Stad. Dit park bestaat uit een bosrijk gedeelte met in het midden een heuvel. Deze heuvel is gemaakt van het zand wat opgegraven is vanuit de grachten rondom de Verboden Stad. Hier bovenop staat een kleine Pagoda vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de Verboden Stad. Normaal gesproken…. Wij hadden dan weer de pech dat door de kou de smog goed bleef hangen dus je kon niet heel ver van je af kijken. Maar desalniettemin was het toch de heuvel op klimmen waard!

Na dit dagje met veel wandelen gingen we weer terug naar het hostel. Het leek ons wel leuk om met een Riksha te gaan. Dit is een man op een fiets met een overdekte kar erachter. Na wat een behoorlijk stevige onderhandeling was konden we voor ruim de helft van de prijs mee! Blijkbaar had deze vriendelijke man ons niet helemaal geweldig begrepen want hij zette ons ongeveer op 10 minuten lopen van hostel af. Na wat gevloek en nadat we ons georiënteerd hadden, kwamen achter misschien wel het beste geluk bij een ongeluk. Intens geluk vulde onze koude lichamen. De 10 minuten lopen kon ons gestolen worden en we waren bijna geneigd om deze Riksha-bestuurder al ons geld, onze spullen en al ons bezit te overhandigen. Want waar wij achter kwamen was dat wij afgezet waren op een kruispunt waar ook een McDonalds zat! YES!! Het is werkelijk waar niet te beschrijven hoe gelukkig wij waren toen we die McDonalds zagen. We zijn naar binnen gerend bijna. Ik heb een Big Mac, dubbele cheeseburger en kipnuggets besteld. En wauw… gewoon exact hetzelfde als in Nederland! Je had me moeten zien daar, burgers naar binnen schuivend en wegspoelen met ijsthee. Zo gelukkig als een kind in een speelgoedwinkel gemaakt van snoep.

Na dit Hemelse avondmaal was het tijd om lekker op bed te liggen en op tijd te gaan slapen. De volgende dag gingen we namelijk naar numero 2 op onze lijst… De Chinese Muur.

Vrijdag 19 januari

Voor vandaag hadden we via het hostel een trip naar de Chinese Muur geboekt. ‘s Morgens vroeg werden we opgehaald door onze gids, Tony. Een Chinese man met een dik Australisch accent wanneer hij Engels sprak. Erg komisch om te horen, en zeker nadat hij vertelde dat hij nog nooit in Australië geweest was. We werden met een busje naar de Chinese muur gebracht wat ongeveer anderhalf uur rijden was aangezien de Muur niet in Beijing zelf ligt. Eenmaal aangekomen kregen we de kaartjes en mochten we kiezen of we met de kabelbaan naar boven gingen of dat we gingen lopen. Het lopen was ongeveer een uur bergopwaarts terwijl de kabelbaan maar 5 minuutjes was. De keuze was dus snel gemaakt want met de kabelbaan betekende meer tijd op de muur en dus meer tijd om ook naar het oude gedeelte te lopen. De Muur is onder te verdelen in 3 onderdelen. De muur, de wachttorens en de Beijing torens (waarvan helaas niks meer over is). De wachttorens hebben ieder een nummer en van 10 tot 20 is opengesteld voor de bezoekers. Dit gedeelte is ook helemaal gerenoveerd en ziet er dus erg goed uit. Het oude gedeelte heeft veel gaten en hier groeit ook gras en hier en daar een boom door de muur. Vanaf toren 20 kun je in principe niet verder omdat deze doorgang dichtgemetseld is, maar hier kun je vrij makkelijk omheen. Dus dit heb ik ook gedaan! Samen met iemand die ik bij toren 20 ontmoet heb zijn we tot toren 24 gekomen. Hier staat een bordje met de tekst “i have climbed to the peak of the Great Wall!”. Hier moest natuurlijk even een fotootje bij gemaakt worden. Waarna we besloten maar weer terug te gaan, we hadden namelijk maar 3 uur in totaal op de muur voordat we terug moesten zijn. En aangezien sommige delen echt hels waren om te bewandelen, of beter gezegd te beklimmen werd het inmiddels wel tijd om om te keren.

Na deze schitterende, maar vermoeiende, ervaring hebben we nog met de hele toergroep wat gegeten bij een restaurantje iets onder de Muur. Waarna we terug zijn gegaan naar het hostel. Hier hebben we even uitgerust want ’s avonds hadden we nog een kungfu show, deze zat namelijk bij het pakket van de Muur in. Nadat we even snel wat gegeten hebben werden we alweer opgehaald voor de show. Deze was op ongeveer 3 kwartier rijden van het hostel en zou zo’n anderhalf uur duren. Uiteindelijk duurde het maar een uur, maar dit was ook wel lang genoeg. Het was super boeiend om te zien maar wel wat langdradig. Uiteindelijk zeker wel iets om eens gezien te hebben! Het verhaal ging over een kungfustudent die overal goed in was maar uiteindelijk zijn hart verloor aan de liefde. Na wat ruzie en onenigheid met het klooster en zijn leraar, mocht hij dan toch verder. Waarna hij uiteindelijk de nieuwe meester van het klooster werd. Mooi verhaal! Lekker kort ook!

s’ Avonds weer lekker op tijd naar bed want de volgende dag beloofde ook weer een lange te worden. De planning was namelijk om naar nummer 3 op de lijst te gaan.. de Beijing Zoo!! PANDA’s!!

Zaterdag 20 januari

Vandaag zijn we naar de Beijing Zoo gegaan! De Beijing Zoo is een ontzettend grote dierentuin die bekend staat om zijn Panda’s en Aquarium. Vanzelfsprekend moet je dus ook voor beide extra betalen. Maar dit is allebei niet heel duur en zeker de moeite waard dus dit hebben we er meteen bij gedaan. Het was echt ongelooflijk koud vandaag, dus we hebben ons lekker dik aangekleed en zijn op pad gegaan. Als je binnenkomt in de dierentuin is links meteen het pandaverblijf. Hier zijn we dan ook eerst naartoe gegaan. De panda’s zaten bijna allemaal binnen vanwege de kou en lagen of te slapen of te eten. Heerlijk leventje!! Door alle culturele toers die we de afgelopen dagen gehad hebben is het idee van reïncarnatie mij toch wel aan gaan staan. En als ik dan moet kiezen dan doe mij maar een panda als volgend lichaam! Na de panda’s zijn we de rest van de dierentuin doorgewandeld. Ze hebben zo ongeveer alles wat je je kan bedenken van wolven en apen tot schildpadden en hagedissen. Het enige wat ze momenteel niet hadden waren de katachtigen. We weten niet of dit vanwege het seizoen of eventuele verbouwingen is. Maar helaas was het kattachtigen gedeelte dicht. Nadat we een deel van de dierentuin gezien hadden zijn we naar het aquarium gelopen. Hiernaast was het olifanten verblijf. Dit was ongeveer de hoofdreden dat Suzanne naar de dierentuin wilde dus hier zijn we eerst nog naartoe gegaan. Het aquarium was ontzettend groot en mega mooi! Een absolute aanrader om eens naartoe te gaan! Ze hebben er allerlei verschillende vissen, zoogdieren en reptielen. Ook hebben we een showtje gekeken waarbij één van de verzorgers in één van de grotere aquaria de vissen eten geeft. Dit doet hij tijdens het duiken en dat ziet er natuurlijk ook super leuk uit! Later op de dag was er nog een dolfijnen en Beluga show waar we naartoe zijn geweest wat ook prachtig was om te zien! Na het aquarium ging het park al bijna dicht dus hadden we besloten terug te gaan naar de ingang via een andere route om toch nog zoveel mogelijk te zien.

’s Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest bij het restaurantje tegenover het hostel, waar we een tafelbarbeque gedaan hebben met allerlei lekkers. Zo hadden we gemarineerde kip, gemarineerde speklappen, gewone speklappen, gamba’s en… Inktvis tentakels! Het ziet er erg smerig uit als je het zo op een bordje ziet liggen, maar als je het even bakt en in de sojasaus doopt is het best lekker. Wel erg taai overigens…

Zondag 21 januari

Vandaag alweer het laatste dagje Beijing helaas… Vanavond om 9 uur vliegen we terug naar Kathmandu. Maar dat betekende dat we dus nog een hele dag te vullen hadden. We hadden daarom besloten om naar de Tempel van de Hemel te gaan en naar het Olympisch Park. De Tempel van de Hemel was opzich wel mooi maar viel verder een beetje tegen helaas. Hierna hebben we de metro gepakt en zijn we naar het Olympisch Park gegaan. Ontzettend indrukwekkend om te zien en rond te lopen maar man man man… wat was het achterlijk koud zeg. Het park bestaat uit de Olympische Toren, het Birds Nest (waar de opening en afsluitingsceremonie gehouden werden), de Water Cube en het National Indoor Stadium. Hiertussen staat niet heel veel waardoor de wind dus volle kracht kan aannemen en waardoor de gevoelstemperatuur drastisch keldert. brrrrrrr… Het was mogelijk om overal naar binnen te gaan maar dit koste extra geld, wat wij allebei niet meer hadden. En de dichtstbijzijndste pinautomaat was 20 minuten terug lopen. Tegen die tijd was ik er al helemaal klaar mee dus we hebben daar nog even rondgelopen en zijn vervolgens terug naar het hostel gegaan om daar nog even te chillen voordat we naar het vliegveld moesten.

Tegen 5 uur werden bij het hostel opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Hier moesten we nog inchecken wat ook een hele kriem was.. we werden eerst naar gate c32 geleid, maar dat bleek de boardinggate te zijn. Dus naar een andere balie waar een automatische check-in was. Natuurlijk werkte dit bij ons weer niet, waardoor we doorverwezen werden naar weer een andere balie. Daar hebben we uiteindelijk dan toch kunnen inchecken maar de bagage van Suzanne was te groot waardoor die weer ergens anders ingecheckt moest worden. Ofwel.. weeeer ergens anders naartoe. Nadat uiteindelijk alles geregeld was, zijn we door de douane gegaan waarna we bij de boarding gate zijn gaan zitten. Hier was ook een oplaadpunt dus we hebben meteen maar alles weer opgeladen voor onderweg. Uiteindelijk konden we boarden en zijn we naar Chengdu gevlogen waar we een overstap van ongeveer 9 uur hadden… Jeeeej!..

Maandag 22 januari

Om 00.10 aangekomen in Chengdu waar we de komende 9 uur vol mochten gaan maken. We moesten eerst van Terminal 1 naar Terminal 2 lopen wat ongeveer 20 minuten lopen was. Normaal niet zo’n probleem maar ik had al sinds de Muur last van mijn rechterachilles pees. Dus dan is 20 minuten lopen ineens niet zo leuk meer. Maar eenmaal aangekomen bij de Terminal hebben we even wat gegeten en zijn we vervolgens naar boven gegaan waar de douane en de check-in balies waren. Hier zou ook een relaxruimte moeten zijn voor mensen die een lange overstap hadden dus wij waren daar best content mee. De relaxruimte was op de 3de verdieping, en dicht… blijkbaar ging deze pas open om 6.30 helemaal nutteloos dus… dat je je afvraagt waarom er dan überhaupt een rookruimte zit. Maar goed. Even een sigaretje gerookt en maar een bankje gezocht om op te wachten de aankomende uren. Hier ontmoette we een paar jongens die naar Lhasa gingen een meisje uit Beijing en nog wat andere mensen. Dus uiteindelijk heb ik de hele avond met deze mensen zitten kletsen en roken en was de overstap toch niet zo verschrikkelijk als ik van tevoren had gedacht. Tegen 6.30 maar eens opnieuw inchecken en door de douane. Waarna we een rookruimte met hele chille bankjes en een tv vonden. Hier zijn we neergestreken en hebben we onder het genot van een kopje Starbucks even lekker een sigaretje gerookt. Na een halfuurtje zijn we allebei maar even gaan liggen want we waren gesloopt. Na een uurtje “geslapen” te hebben was het al tijd om te gaan boarden. We hadden een halfuurtje vertraging vanwege het weer in Kathmandu. Eenmaal in het vliegtuig nog even half weggedommeld. Ongeveer een kwartier voor dat we eigenlijk zouden landen kregen we te horen dat we wegens het weer niet gingen landen in Kathmandu, maar dat we om draaiden naar Lhasa… als je ergens absoluut geen behoefte aan hebt nadat je al 15 uur onderweg bent is het dit nieuws. Maar goed het is niet anders dus maar terug naar Lhasa. Hier hebben we ongeveer een uur aan de grond gestaan voordat we weer naar Kathmandu gingen. Dit was nog ongeveer een uurtje of anderhalf vliegen.

Eindelijk aangekomen in Kathmandu hadden we afgesproken met Marne, Thijs, Renee, Jesse en Lonneke welke al in Kathmandu waren. Hier hebben we gezellig mee gedineerd! Alleen waren Suzanne en ik zo moe dat we toen wij ons eten op hadden gegaan zijn. We konden echt niet meer wakker blijven dus we zijn gauw terug gegaan naar het Stupa Guest House en zijn gaan slapen. Om 7 uur…. Achterlijk vroeg maar ja, we hadden de dag ervoor een lange dag gehad en lang gereisd waarbij bijna niet geslapen. Dus we vonden het wel gezegend.

Dinsdag 23 januari

Vandaag na het ontbijt naar het guesthouse waar de rest zat gegaan om hier lekker in de zon te zitten en te chillen. Na een paar uurtjes zon wilden Marne en Thijs graag naar Pashupatinath (de lijkverbrandingen waar ik in de vorige blog over verteld heb). Dus ik had aangeboden om mee te gaan en ze een beetje te gidsen. Dan had ik ook weer wat te doen. Want ik had geen zin om de hele dag niks te doen. Nadat we daar geweest zijn zijn we nog uit eten geweest bij Roadhouse. ’s Avonds hadden we besloten te gaan chillen bij het guesthouse van de anderen. Dus we hadden wat drank gehaald en zijn lekker gaan zitten. Der liepen twee gasten bij die helemaal van het padje afwaren, ik denk aan de coke of ketamine ofzo.. maar goed die waren erg vervelend. Gelukkig wilde Renee, Jesse en Lonneke nog stappen en wilde die gasten wel mee, dus daar waren we mooi vanaf! Met Thijs en Marne de avond lekker rondgemaakt. En de volgende ochtend weer vroeg op want het was tijd om naar Chitwan te gaan!

Woensdag 24 januari

Vanmorgen met een klein katertje opgestaan, gauw de spullen die ik nodig had in m’n kleine backpack gepropt en de rest weggezet in het Stupa Guest House waar de tas kon blijven staan. Nadat we bij het buspark aangekomen waren bleek daar nergens de bus te zijn die wij moesten hebben. Dus hebben we Ram (de eigenaar van het Stupa Guest House) gebeld om te vragen waar en welke bus we moesten hebben. Die heeft ons het nummer van de buschauffeur gegeven en na een hoop onduidelijkheid en miscommunicaties bleek dat we naar het verkeerde Buspark gestuurd waren. Gauw een taxi gepakt naar de juiste en snel de bus in waarna we naar Chitwan vertrokken. Na weer een heerlijk lange busreis van een halve dag kwamen we aan in Chitwan National Park. We werden afgezet bij het buspark waar we zouden worden opgehaald door een busje van het ressort waar we verbleven. Het Eden Jungle Ressort!

Hier aangekomen werden we hartelijk verwelkomd door de manager en de rest van het personeel. We werden naar de kamer gebracht, welke prachtig was! Twee heerlijk zachte bedden en een badkamer met heeeeeeerlijke douche. Nadat we de spullen gedumpt hadden kregen een lunch aangeboden. Die ook verrukkelijk was! Al met al, erg lekker binnenkomen! Toen we de lunch ophadden gingen we een wandeling maken langs de olifanten en de rivier, waar we nog een neushoorn hebben gezien. ’s Avonds was er nog een cultureel programma met zang en dans. Toen we daar van terug kwamen hebben we nog wat gegeten en hebben we bij het kampvuur gezeten. Ik had mijn boxje bij dus we hadden nog een relaxed muziekje aangezet en even helemaal tot rust gekomen. Daarna lekker naar bed want de volgende dag stonden alle andere activiteiten op het programma wat betekende om 7 uur opstaan om te ontbijten en dan door!

Donderdag 25 januari

Vannacht de absoluut ergste nacht in Nepal gehad.. tegen 12 uur werd ik wakker omdat ik moest overgeven, hierbij zat ook nog een geval van uhm.. dunne defecatie.. en deze combinatie was niet erg prettig. Uiteindelijk door de nacht heen nog 4 keer overgegeven naar de wc geweest. Wat voelde ik me intens ongelukkig.. daarom helaas besloten om de activiteiten niet te doen vandaag omdat ik om het half uur nog naar de wc moest en nog steeds erg misselijk was. Ik heb de dag uiteindelijk dan ook in bed en op de badkamer doorgebracht en heb vooral veel geslapen. ’s Avonds kwam Suzanne terug en die kwam met het geweldige idee om een nacht bij te boeken. Toen we bij de receptie vroegen of dit mogelijk was en of het mogelijk was om de dan de volgende dag alsnog alle activiteiten te doen was dit absoluut geen probleem en ik hoefde voor de activiteiten ook niks extra te betalen. Super netjes van ze!! Uiteindelijk om 8 uur lagen we alweer in bed en ik was meteen vertrokken, hopende dat deze nacht beter zou zijn en dat ik me morgen beter zou voelen..

Vrijdag 26 januari

Vandaag voelde ik me aanzienlijk beter gelukkig!! Ik ben dus om 7 uur opgestaan om te ontbijten en vervolgens op de kanotrip te gaan! Dit was ongeveer een uurtje op een kano lekker over de rivier heen en wat dieren spotten onderweg. Na dit uur werd ik met twee gidsen ergens aan de rivierbank afgezet en gingen we verder met de Jungle Walk. Dit was ongeveer een uur of anderhalf door de Jungle heen banjeren op zoek naar dieren. Super leuk om te doen! Niet heel veel dieren gezien, een paar reeën, twee wilde zwijnen en wat apen, maar alleen al het door de Jungle wandelen was gewoon erg lekker. Na de Jungle Walk kwamen we bij het Elephant Breeding Center. Hier worden de Olifanten van Chitwan gefokt. Ze staan er allemaal erg goed en vrolijk bij, zo lijkt tenminste. Ik heb ook wel het idee dat ze hier goed behandeld worden. Alleen ’s morgens en ’s avonds staan ze aan de ketting vanwege ernstige onrust en agressie. Maar de rest van de dag mogen ze vrij rondlopen.

Na dit alles was het tijd voor de lunch en had ik tot kwart voor 3 rust. In deze tijd heb ik heerlijk in de zon in een hangmatje gelegen en een serietje gekeken. Even uitrusten van de toch wel vermoeiende ochtend. Om kwart voor 3 was het tijd voor de olifant safari. Hier had ik ook heel veel zin in, maar ik voelde me ergens toch wel bezwaard om op zo’n dier te gaan rijden. Maar het was iets wat ik toch een keer gedaan wilde hebben. Uiteindelijk was het wel leuk om een keer gedaan te hebben, maar is het niet iets wat ik nog eens zou doen. Onderweg ook alleen wat neushoorns gezien en wat reeën. Dus ook niet heel bijzonder. Na de safari was het vrij. Dus ik ben weer even lekker in de hangmat gaan liggen. ’s Avonds nog lekker eten en weer op tijd naar bed. Maar niet voordat ik m’n vriendin nog even gebeld heb! Is toch fijn als je zover weg zit om elkaar toch regelmatig te spreken. We bellen dan ook vrij regelmatig en spreken elkaar verder iedere dag wel even over Whatsapp. Maar toch is het wel pittig als je zo lang weg bent.

Zaterdag 27 januari

Vandaag moesten we om 8 uur op om de bus naar Lumbini te pakken. Lumbini is de geboorteplaats van Buddha. Hier staan dan ook ontzettend veel kloosters van allerlei verschillende nationaliteiten. De bus reis zou minimaal 5 uur duren, wij hebben er 6.5 uur over gedaan ongeveer. We kwamen rond 4 uur aan en zijn snel naar het hostel gegaan om de spullen te dumpen en richting de kloosters te gaan, want we hadden alleen vanavond aangezien we morgen om 5 uur alweer in de bus moesten terug naar Kathmandu. We hadden een fiets gehuurd omdat we hoorde van anderen die al geweest waren dat dit wel aan te raden was. Na ongeveer 5 minuten fietsen kwamen we bij een poort waar we aangesproken werden dat we daar niet mochten fietsen. Dus we hebben de fiets op slot gezet en zijn te voet verder gegaan.
Eerst hebben we een rondje gelopen om het oudste klooster in Lumbini waar naar de verhalen ook Buddha zelf geboren is. Het verhaal gaat dat rond 400 v.C. in Lumbini Siddhartha Gautama geboren is. Hij zou 35 jaar later uitgroeien tot Buddha wiens leven en wijsheden het uiteindelijke Boeddhisme zou vormen. In het Hindoeïsme wordt Siddhartha Gautama Buddha gezien als de 9de reïncarnatie van Vishnu, 1 van de 3 hoofdgoden van het Hindoeïsme.
Vervolgens zijn we verder gelopen naar de verschillende kloosters. Hier hebben we kloosters bekeken van verschillende nationaliteiten zoals Koreaans, Chinees, Duits, Cambodjaans, Myanmarese etc. Ook zijn we nog naar de World Peace Pagoda gegaan die een stuk verderop ligt. Om 5 uur gingen de kloosters dicht voor bezoekers en later op de avond waren de avondceremonies die je mocht meekijken. Wij hadden ervoor gekozen om bij het Koreaans klooster mee te kijken omdat Sander daar al geweest was en zij dat dit erg indrukwekkend was. De ceremonie duurde ongeveer 20 minuten en begon om half 7. En inderdaad, wat ontzettend interessant en indrukwekkend om dit te mogen meemaken! Er waren maar 4 monniken in een ontzettend grote ontvangsthal. Maar door de zang en de akoestiek klonk het of het er honderd waren! Na de ceremonie zijn we terug naar het hostel gelopen en hebben we de fiets weer terug gehad waar we dus uiteindelijk amper gebruik van hadden gemaakt…. Ik ben meteen naar bed gegaan want ik was gesloopt en om 4 uur ging de wekker alweer de volgende ochtend.

Zondag 28 januari

Vandaag mochten we weer heerlijk 11 uur in de bus zitten om terug in Kathmandu te komen. Ik heb het grootste deel geslapen en wat muziek geluisterd. En voor ik het doorhad waren we alweer in Kathmandu. Gek genoeg wen je ook wel aan al dat lange reizen. In Kathmandu verblijven we weer bij het Stupa Guest House waar ook onze spullen nog stonden. ’s Avonds zijn we samen met Sanne, Jur, Jessica en haar vriend Bram uit eten geweest bij Rosemary’s Kitchen. Waarna we maar weer naar bed zijn gegaan. Niet zo’n boeiende dag dus!

En vandaag op maandag 29 januari 2018zit ik voor de laatste keer aan mijn blog te werken. Hier in het prachtige Kathmandu zit ik op de grond in OR2K met een kopje koffie en mijn laptop wat weg te typen en zelf te lachen om de leuke dingen die ik allemaal gedaan heb in de afgelopen weken/maanden. Vandaag ga ik niet veel meer doen. Nog even naar de kapper en wat souvenirs kopen en dat is het wel een heel eind. Morgen om 9 uur ’s avonds vliegen we naar Abu Dhabi waar we een overstap hebben van ongeveer 9 uur. Overmorgen komen we rond 2 uur aan in het koude Nederland. Ik kan niet wachten! Ik heb echt een onvergetelijke ervaring gehad met super mooie en minder leuke ervaringen. Maar al met al zijn dit zeker 3 maanden geweest die ik nooit meer zal vergeten. Ik wil jullie allemaal bedanken voor het trouw volgen van mijn avontuur en voor alle lieve berichtjes en reacties die ik in de loop van de tijd ontvangen heb. Ik hou van jullie allemaal en ik zie en spreek jullie vast en zeker snel!

Namasté ani Pheri Bhetaula! Oftewel tot ziens!

Irene roos

Was weer leuk om te lezen. Ik hoor het allemaal wel en van tot van de week.

Emmie

Idd Bas dat gaan we missen. Nogmaals bedankt datje ons mee hebt laten genieten van je mooie reis. Goeie reis terug xxx

Elly

Hey hallo, denk je nou echt dat jouw volgers niet weten wat een riksja is.......
Jammer, je laatste blog, maar dat betekent wel dat je weer lekker naar ons koude, natte landje komt. Weer ff knuffelen.
Wens je een hele goede terugreis. Dikke knuffel en tot snel. Xxx